k19april6

Kära vänner!

Kluster bjuder in till en helkväll i den nutida musikens tecken med internationellt hyllade blockflöjtskvartetten Woodpeckers, premiärkonsert för musikprojektet Kilima samt ett uppförande av Lisa Stenbergs och Björn Sikströms stycke ”Tetraphonia”.

Varmt välkomna!

Tisdag 19 april kl 19:00,
Kulturens Hus, Stora salen
http://www.kulturenshus.com/evenemang/woodpeckers-kilima/

Entré: 200 kr (ordinarie) 150 kr (studerande, ungdom t om 20 år, medlem i Kluster )

Förköp: Kulturens Hus 0920-455900, http://www.ticketmaster.se/event/woodpeckers-kilima-biljetter/419359

Arr: Kluster med stöd från Luleå Kommun, Norrbottens läns landsting och Statens Kulturråd


Kilima

Kilima bjuder in till en musikalisk odyssé.

Kim Hellgren (viola & elektronik), Lisa Stenberg (elektronik) och Margit Schiött (gongar & elektronik) framför musik i gränslandet mellan det akustiska och elektroniska, det storslagna och det intima med en underliggande drömlik utgångspunkt.
Efter premiärkonserten i Luleå 19 April följer en miniturné i länet med besök i Haparanda 20 April och Gällivare 21 April.

Kilima_9371

Kim Hellgren är sedan 2010 violast i den nutida musikensemblen Norrbotten NEO, och stämledare i Norrbottens Kammarorkester. Hon är uppvuxen strax söder om Göteborg men har i omgångar haft sin bas i Stockholm då hon studerade vid KMH och Edsbergs musikinstitut. Kim har som kammarmusiker deltagit vid ett flertal internationella och nordiska festivaler, medverkat på skivinspelningar och  uruppfört många nyskrivna verk, något som hon tycker är extra roligt. Innan Kim började jobba i NEO var hon anställd i Bergen Filharmoniske Orkester.

Lisa Stenberg är tonsättare och musiker från Luleå, baserad i Stockholm.Lisas verk tar sig flera olika former, så som musik för instrumentalister och ensembler i varierande konstellationer, elektroakustiska verk och soloframträdanden. Hon samarbetar även med koreografer och andra konstnärer, komponerar och framför musik för scen- och performanceverk och har arbetat med offentliga ljudinstallationer.

www.lisastenberg.com

Margit Schiött började som bildkonstnär men övergick snart till att arbeta inom teatern med allt från scenografi och kostym till att själv stå på scenen. Sedan blev det olika musikprojekt för bl a Rikskonserter – till exempel workshops med instrumentbygge och så kallade ljudverkstäder. Hon har också turnerat med musikteater för barn i hela landet. Numera arbetar Margit i huvudsak som ljudkonstnär med Luleå som bas.

www.margitschiott.se

 

Woodpeckers Recorder Quartet

Woodpeckers Recorder Quartet är en dynamisk grupp unga musiker med rötter i Sverige, Norge, Danmark och Irland, som alla delar samma passion att framhäva både gammal och ny musik. Med en repertoar som spänner från medeltid fram till idag med en förkärlek för barockmusik och nyskriven musik har Woodpeckers som mål att utveckla blockflöjtens repertoar och uttrycksmöjligheter och samarbetar därför med unga talangfulla tonsättare från Skandinavien och Europa. Woodpeckers har framträtt på festivaler som Stockholm Early Music Festival och representerat Skandinavien vid REMA Show case i Portugal, som spelades in av TV-kanalen Mezzo och sändes både i TV och radio över hela Europa. Samtliga medlemmar har också profilerat sig som vinnare och pristagare vid internationella tävlingar och de konserterar regelbundet runtom i hela världen. Med programmet “Kvittrande Klanger” har de turnerat med skolkonserter runtom i Sverige och Norge och inspirerat tusentals barn.

Woodpeckers_col-1024x701

https://woodpeckersquartet.wordpress.com/

Woodpeckers Recorder Quartet består av:

Kate Hearne

Kate Hearne (f. 1979 i Dublin, Irland). Sedan Kate vann Montreal International Recorder Competition 2005, har hon uppträtt som solist och kammermusiker med många av Europas ledande barockensembler. Hon spelar både cello och blockflöjt med Concerto Copenhagen och arbetar som barock- och programrådgivare för West Cork Chamber Music Festival i Irland och för Classic Lounge i Malmö. Hon anlitas regelbundet till att hålla workshops och masterclasses i continuospel och barockinterpretation vid Royal Irish Academy of Music. Kate är bosatt i Malmö.

www.katehearne.com

Katarina Widell

Katarina Widell (f. 1980 i Seoul och uppvuxen i Sverige) är känd för sin scennärvaro och sitt utmanande spelsätt. I pressrecensioner beskrivs hon som “en blockflöjtens domptör”. 2007 erhöll Katarina solistdiplomexamen med belöningsjetong vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och släppte samma år sitt debutalbum ”NADIR”. Hennes repertoar spänner över tusen år av västerländsk repertoar och hon har de senaste 4 åren uruppfört ett 40-tal verk av tonsättare från Sverige, Italien, Japan och USA. Hon undervisar även blockflöjt vid Musikhögskolan i Piteå. Katarina är bosatt i Kil.

www.katarinawidell.com

Pernille Petersen

Pernille Petersen (f. 1983 i Danmark) höll sin kritikerrosade debutkonsert från solistklassen vid Det Fynske Musikkonservatorium i Danmark i september 2010. Hon har vunnit åtskilliga internationella tävlingar och anlitas regelbundet som solist och kammarmusiker. Nu senast som solist under en utlandsturné tillsammans med Concerto Copenhagen. Pernille har dessutom släppt CD-skivan ”Sonatas by Mr. Castrucci and Mr. Geminiani”. Pernille underviser i blockflöjt vid Musikskolan på Skt. Petri Skole. Pernille är bosatt i Köpenhamn. Pernille är bosatt i Köpenhamn.

www.pernillepetersen.dk


Caroline Eidsten Dahl

Caroline Eidsten Dahl (f. 1980 i Norge) har studerat vid Griegakademien i Bergen och tog även ett diplom med fokus på kammarmusik vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. 2008 vann Caroline norska Rikskonsertenes lanceringsprogram Intro-klassisk, som tog henne på turnéer till bland annat Indien och Kina.Vid sidan av sitt konserterande runtom i Skandinavien med olika ensembler arbetar Caroline just nu med att spela in blockflöjtsmusik av norska tonsättare på LAWO Classics, med utgivning under 2013. Caroline är bosatt i Oslo.

www.carolineeidstendahl.com

 

PROGRAM

 

Ryohei Hirose (1930-2008)

Idyll (1976)

Trad. Sverige

Värmlandsvisan (arr. F. Österling)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Die Kunst der Fuge BWV 1080

Contrapuntus IX

Fredrik Österling (f. 1966)

Awkward dances (2013)

Magnus Bunnskog (f. 1974)

Ur Herztiers Wiegenlied (2011)

Antonio Vivaldi (1678-1741)

Allegro ur C-durkonsert

Chiel Meijering (f. 1954)

Sitting ducks (1991)

Woodpeckers Recorder Quartet – Sitting Ducks by Chiel Meijering – slide show


Tetraphonia

 

Kvällen rymmer också ett uppförande av Lisa Stenbergs och Björn Sikströms stycke ”Tetraphonia” för blockflöjt, klarinett, viola och elektronik. Stycket, som skrevs på Klusters uppdrag, uruppfördes på kompositionsfestivalen KOMPFEST 2015 i Malmö 18 april 2015, och nästan exakt ett år senare uppförs det nu för första gången i Norrbotten!

Medverkande musiker:

Katarina Widell – blockflöjt; Robert Ek – klarinett; Kim Hellgren – viola; Lisa Stenberg – elektronik

 

Om Tetraphonia:

Tetraphonia trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=FuStn0ut3pc

Tonsättaren Björn Sikström berättar om stycket ”Tetraphonia” som han komponerat tillsammans med kollegan Lisa Stenberg.

https://www.youtube.com/watch?v=r5oMVqXP59c


Lisa Stenberg
är född 1980, verksam i Luleå/Stockholm.

”Som barn i byn Börjelslandet vid mammas piano upptäckte jag ett eget universum, en speciell relation mellan musiken och mig. Efter att jag senare provade andra vägval i livet men fann mig otroligt olycklig, närmade jag mig möjligheten att i någon form jobba med musiken.
Jag utforskade min relation till musik, startade alternativa popband och upptäckte att jag föll in i alla slags mellanrum i fråga om genres, upptäckte också att det hettade till alldeles särskilt av själva skapandet.
Så studerade jag på Musikhögskolan i Piteå och alla bitar föll på plats.”

Björn Sikström är född 1979, verksam i Luleå.

”Det som egentligen fick mig att börja komponera var att jag spelade mycket elgitarr i tonåren och blev intresserad av improvisation, skalor och olika typer av ”sound” man kunde skapa med hjälp av dessa. Jag började komponera lite på egen hand när jag var i 20­årsåldern, mycket på grund av att jag ville lära mig hur musik fungerar och på så vis bli en bättre gitarrist. Men jag fick smak för komponerandet ganska snabbt och började tidigt med att utforska olika konstnärliga möjligheter. Så småningom insåg jag att det konventionella populärmusikaliska formatet inte passade mig och kom fram till att jag ville satsa fullt ut på komponerandet. Började studera komposition, först på Växjö Universitet, sedan på Gotlands Tonsättarskola och slutligen på Musikhögskolan i Piteå.”

Lisa_Björn


Hur har stycket kommit till?

”Utgångspunkten var att vi skulle skriva ett stycke tillsammans och vi var överens om att vi ville göra ett sammanflätat samarbete där vi verkligen behövde förhålla oss till varandra, våra olika musikaliska intressen och olika sätt att komponera. Av praktiska skäl – vi bor i olika delar av landet och har begränsade möjligheter att ses – valde vi att dela upp ensemblen med olika ansvarsområden. Lisa visste sedan tidigare att hon ville jobba med elektronik i kombination med ett instrument. För att bestämma vem som skulle komponera för vilket instrument använde vi en slumpgenerator och utfallet blev att Lisa skulle komponera för klarinett och elektronik och Björn skulle komponera för blockflöjt och viola.
Vi hade även en tanke att det nya stycket skulle bli ett slags kombinationsverk som kan framföras som en kvartett, men som även kan framföras som två olika duo­stycken.
Ett stycke för klarinett och elektronik och ett för blockflöjt och viola.

Innan vi började kompositionsarbetet diskuterade vi om vi skulle bygga upp stycket kring någon form av koncept. Valet föll på ämnet altruism, som en möjlig utgångspunkt att undersöka. Det som framför allt fascinerade oss med altruism är att den person som agerar på sådant sätt alltid drar egna fördelar. Det leder till att altruistiska handlingar på ett sätt motsäger sig själva som osjälviska handlingar enbart tänkt att hjälpa andra. Utifrån konceptet började vi komponera klingande material på var sitt håll.

Sedan följde en arbetsprocess som bestod av regelbundna videosamtal och musikaliskt material som skickades mellan oss i form av noter och ljudfiler. Stycket växte fram genom att vi komponerade, skickade material, reviderade, väntade och lyssnade in varandra. Men även om vår arbetsprocess syftade till att skapa ett sammanflätat material i så stor utsträckning som möjligt blev effekten av instrumentariets uppdelning att vi trots allt skapade “egna” material utifrån våra respektive konstnärliga preferenser. Men vi komponerade dessa så att de skulle fungera väl tillsammans.

Allt eftersom mer material kom till och stycket började ta form stod det klart att vår idé med konceptet altruism kanske inte skulle få så stor del i stycket som vi tänkt oss från början. Det var snarare så att musiken självt fick styra styckets form och utveckling.I slutändan såg vi att altruism hade influerat arbetsprocessen mer än det klingade materialet.”

lisabjörn

Ur ”Tetraphonia”

Hur gör ni när ni skriver musik?

Lisa: En känsla, ett slags tillstånd, en inre bild eller ett ämne utgör ofta startpunkt. Beroende på art av verk, (musik för högtalare/ musiker/ scen/ dans) ser tillvägagångssätten mer eller mindre olika ut. Ofta leder själva idéerna in mig till att prova metoder som för mig kan vara nya. Gemensamma nämnare är mitt intresse för rum, hur musiken materialiseras, textur, väv, enhet och skeenden som tar sin tid.

Den lyxiga situationen att verket under KOMPFEST spelas två gånger på raken under en och samma konsert är inte en faktor jag förhållit mig till i arbetet med stycket. Däremot har själva samarbetet med Björn fört med sig att jag tänkt annorlunda i vissa avseenden på grund av den delvis delade processen.

Björn: Generellt så jobbar jag inte med specifika metoder som genererar en viss sorts musik, utan snarare efter principen att jag ska kunna skapa ett material på vilket sätt som helst. Ofta återkommer jag till tonintervallerna och hur kombinationer ger materialet sin specifika karaktär.

Den stora utmaningen med det här stycket var att arbeta tillsammans med en kollega. Att hitta ett sätt som underlättar för oss båda att kombinera våra respektive material, och samtidigt behålla ett slags egen integritet. I det här stycket valde jag att utgå från ett antal tonmaterial eftersom jag tänkte att det kanske kunde underlätta för Lisa att ha ett slags ramverk att förhålla sig till i sitt komponerande. De tonmaterial, eller modus, som jag skapat till det här stycket sträcker sig över två oktaver där innehållet skiljer sig i de olika oktaverna. Ofta byter jag dessutom ordning på oktaverna så att den övre oktaven kan bli den undre och tvärtom.

Jag har även försökt att förhålla mig till det material som Lisa komponerat genom att omväxlande låta mina stämmor vara mer i bakgrunden och ibland i förgrunden. Den uppdelningen är något som vi diskuterat fram under kompositionsprocessens gång. Under arbetet med att förhålla mitt material till Lisas så har jag ofta försökt tillämpa ett altruistiskt förhållningssätt.

http://lisastenberg.com/works/composer

https://bjornsikstromnews.wordpress.com/

 

Robert Ek

Efter examen vid Kungliga Musikhögskolan har Robert Ek sedan 1999 varit verksam i Sverige, bland annat med längre uppdrag som soloklarinettist i Västerås Sinfonietta, Nordiska Kammarorkestern och Nordiska Kammarensemblen. Sedan hösten 2007 är han medlem i Norrbotten NEO. Som solist har Robert bland annat samarbetat med pianister som Bengt-Åke Lundin, Laura Barger och Staffan Sandström.Han har även uruppfört soloverk av Jesper Nordin och Ray Naessen.

Foto: Marco Feklistoff

http://www.remusik.se

 

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s