image001 (2)

Kära vänner!

Pierre-Andre Valade är en kär och återkommande gäst hos Norrbotten NEO. Med sitt skarpa lyssnande och sin subtila känsla för harmonik och klanger underlättar han för musikerna att prestera på toppnivå. Här dirigerar Valade ett program med franska kopplingar, så väl direkt som indirekt.

Ett självklart val i ett program av detta slag är Gerard Griseys musik. Grisey hör till den nya musikens absoluta portalfigurer. Han var länge professor i komposition på Conservatoire Nationale Superieur de Paris och undervisade bland annat en annan av tonsättarna som spelas under konserten, Francois Paris. Gérard Grisey dog tragiskt och hastigt endast vid 52 års ålder av en aneurysm. Hans musik lever dock i högönsklig välmåga. Hans musikaliska universum tycks oändligt rikt på såväl skönhet som uppfinningsrikedom.

Griseys musik räknas ofta till den s.k. Spektralskolan, som intresserat sig särskilt för att lyfta fram övertonsspektrat och använda det som en ingrediens i komponerandet. Förenklat skulle man kunna beskriva det som att dessa tonsättare intresserat sig för det som klingar mellan raderna – ljuden som vi normalt inte uppfattar men som alltid finns med i bygget av en ton eller klang. Genom att lyfta fram dessa övertoner och lagra dem i ackord och harmoniskt/rytmiska följder skapas oerhört raffinerade klanger. Det klingar organiskt, som en sorts musikens slow food. Men Spektralskolan kan också ses om en naturlig följd av en lång fransk tradition av att särskilt intressera sig för harmoniken och dess subtila detaljer. Från Rameau via Debussy till Grisey går en snitslad bana av lyssnande efter den rätta klangen.

Madeleine Isakssons Isär gavs ut på NEOs skiva New Sweden – Diptychon (SA05) häromåret. Verkets tillkomst präglades av tankar på tonsättarens far (isä på finska), hans uppväxt vid Muonio älv och ålderdomens accelererande alzheimer, som gjorde att tiden drogs ”Isär” för fadern. Madeleine Isaksson är sedan många år bosatt i Frankrike.

Fredrik Hedelins flöjtkonsert är ingen vanlig flöjtkonsert; den är också en del av en filosofisk avhandling som handlar om skapande, och Hedelins konsert liksom skapar sig själv – från flöjten första rop/anrop dras vi in i en värld som är lika strukturerad som en japansk trädgård. Men snart förstår man att denna struktur bildar bas för ett vildvuxet vackert verk som på något märkligt sätt skapar sig själv. Ungefär som livet.

Varmt välkomna!

norrbotten_neo___anders_alm

PROGRAM:

Gerard Grisey (1946-98): Talea (1986) 17’
fl, cl, vc, vl, pf

Madeleine Isaksson (f.1956): Isär (2012) 11’
fl, cl, vl, va, vc, pf, slv

Francois Paris (f.1961): Tic-Tac-Park (1997) 12’
Fredrik Hedelin (f.1965): Konsert för flöjt och ensemble (2013) 15’
fl, cl, vl, va, vc, pf, slv

Christophe Bertrand (1981-2010): Satka (2008) 13’
fl, cl, vl, vc, pf, slv

Lördag 14 mars kl 20:00
Konsthallen, Kulturens Hus

http://www.norrbottenneo.com/
http://www.kulturenshus.com/toppmeny/program/evenemang/evenemang/norbottenneofrenchconnection.5.2acdd5f114b9adc659c3c3.html

Entré: 150 kr (ord), 100 kr (medlem Kluster/studerande/ungdom t om 20 år).Klustermedlemmar som är studerande eller ungdomar har fri entré till konserten.
Biljetter: Kulturens Hus, 0920-455900, Ticnet: http://www.ticnet.se/event/norrbotten-neo-french-connection-biljetter/369293

Arr: Kluster i samarbete med Norrbottensmusiken

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s