image001

Kära vänner!

Det är en stor glädje för Kluster att i samarbete med Norrbottensmusiken kunna presentera Norrbotten NEO och konsertprogrammet ”Myternas musik”!

Under denna rubrik har länets spetsensemble för nutida musik samlat ett knippe färgstarka verk. Musik som vill förföra och provocera. Musik som går tillbaka till våra rötter i antikens Grekland för att berätta något om oss nutidsmänniskor.

Två grekiska tonsättare, Iannis Xenakis (Polarpristagare 1999) och Georges Aperghis, slår följe med cypriotiske Vassos Nicolaou och österrikiska Olga Neuwirth och Beat Furrer på en resa till myternas Grekland. Det berättas att tonsättaren Iannis Xenakis (1922-2001) som ung pojke brukade stå framför de antika statyerna i Aten och fundera på hur de skulle te sig levande. Vilka gester skulle de använda? Och hur skulle deras språk klinga? Frågor som Xenakis ägnade en livstid åt att försöka besvara.

I täten går Marsyas, satyren som använder sin dubbelflöjt för att skapa kaos och väcka åtrå. Men bakom hörnet väntar katastrofen. Olga Neuwirth (f. 1968) tänker filmiskt när hon bygger sin klanglabyrint kring den här mytiska gestalten som gick ett grymt öde till mötes när han utmanade gudarna. Med David Lynch som en av flera inspirationskällor skapar hon en skyddsvall av musik mot galenskapen och den annalkande katastrofen.

En stark känsla för det teatrala har även Iannis Xenakis. I stycket Plektó flätar klangarkitekten Xenakis samman olika melodiska linjer. Datorgenererade matematiska formler ligger till grund för Xenakis rytmiskt spänstiga byggen här och ordet ”plekto” betyder just flätor. För landsmannen Georges Aperghis (f. 1945) handlar det istället om att söka berättelsen bakom musiken. Att utforska rummet och utnyttja musikernas minspel och gestik. Genom åren har Aperghis skrivit ett tjugotal musikteaterstycken, många för sin egen arena i Parisförorten Bagnolet.

Vassos Nicolaou (f. 1971) ser sin musik som en levande organism. Denne prisbelönte tonsättare, som själv kommer att närvara under konserten, utforskar begreppet virtuositet, ibland genom att spetsa sin instrumentalmusik med elektronik.

Programmet dirigeras av Franck Ollu, en av Frankrikes och världens ledande interpreter av samtida musik. Ollu leder också KammarensembleN och har sedan länge ett nära samarbete med franska Ensemble Modern.

Foto: Anders Alm

Program:

Beat Furrer (f.1954)  Gaspra (1988) 16’

fl, kl, slv, pf, vl, va, vc

Iannis Xenakis (1922-2001)  Plektó (1993) 8’

fl, kl, slv, pf, vl, vc

Vassos Nicolaou (f.1971)  Anima (2009/10) 12’

fl, kl, vl, vc, pf

Olga Neuwirth (f.1968)  Marsyas II (2005) 13’

fl, pf, va, vc

Georges Aperghis  (f.1945)  Mouvement pour quintette (1975) 12’

kl, pf, vl, va, vc

http://www.norrbottenneo.com/

http://www.kulturenshus.com/toppmeny/program/evenemang/evenemang/norrbottenneo.5.3380b9da144482d04c72fc.html

Fredag 21 mars kl 19:30 (insläpp kl 19:00)
Konsthallen, Kulturens Hus

Entré: 150 kr (ord), 100 kr (medlem Kluster och Luleå Kammarmusikförening/studerande/ungdom t om 20 år). Klustermedlemmar som är studerande eller ungdomar har fri entré till konserten.
Biljetter: Kulturens Hus, 0920-455900, Ticnet: http://www.ticnet.se/event/norrbotten-neo-biljetter/314961

Arr: Kluster i samarbete med Norrbottensmusiken

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s