KLUSTER på New Directions Festival:
MALIN BÅNG & CURIOUS CHAMBER PLAYERS

Lördag 1 juni
Kulturens hus, Konsthallen
kl. 14:00

Kära vänner!
29 maj – 1 juni arrangeras för första gången New Directions Festival i Piteå och Luleå, en internationell festival med ambitionen att uppmärksamma nya strömningar inom musiken och att presentera betydelsefulla samtida riktningar och kompositörer.
Kluster är mycket glad och stolta över att i detta sammanhang kunna presentera en konsert med tonsättaren Malin Bång och ensemblen Curious Chamber Players!

Nyfikenhet driver gruppen Curious Chamber Players – en ensemble som leds av tonsättaren och ljudkonstnären Malin Bång. Möt dem i ett program som porträtterar Malin Bång i närbild, och dessutom utforskar den nordiska relationen till ljus och mörker i musik genom fyra olika tonsättarröster.

Under ett konstnärligt paraply som spänner över flera världsdelar och musikaliska stilar, har en rad olika tonsättare, inklusive Malin själv, lyssnat till ljuset – och alstrat ljud ur det nordiska mörkret. ”Vi åkte till Lofoten i maj, och bodde där en vecka – det resulterade i tre helt olika stycken”, berättar Bång om hur hon och kollegorna Simon Løffler och Thurídur Jónsdóttir låtit sig inspireras av midnattssolen. Värden för det här spännande samarbetsprojektet, Nordic Darkness and Light, är gruppen Curious Chamber Players.

Curious Chamber Players – ordagrant ”Nyfikna kammarmusiker”- grundades för snart 10 år sedan av tonsättaren Malin Bång, dirigenten och tonsättaren Rei Munakata och slagverkaren Martin Strand. Curious Chamber Players utforskar det musikaliska landskapet, gärna i gränsöverskridande projekt där ljusspel, projektioner och andra konstformer skulpteras musikaliskt.

MEDVERKANDE:
Flöjt – Hannah Törnell Wettermark
Klarinett – Dries Tack
Slagverk – Per Sjögren
Objekt – Malin Bång
Piano – Anna Christensson
Gitarr – Pascal Jardry
Violin – Karin Hellqvist
Cello – Karolina Öhman
Dirigent – Rei Munakata

MalinBang_falkugglaPROGRAM:
Malin Bång (SE): Turbid Motion (2010) –  9′
basflöjt, basklarinett, slagverk, objekt, piano, gitarr, violin, cello
Simon Løffler (DK): b –  8′
lysrör, effektpedaler
Rei Munakata (JP/SE): Shjo  (2013) – 10′
altflöjt, slagverk, objekt, piano, gitarr, cello

Paus
Thuridur Jonsdottir (IS): Eyja – 10′
flöjt, objekt, violin, cello, dirigent
Malin Bång: Purfling (2012) – 10′
violin, elektronik
Malin Bång: Sophomore Structures of Molten Light  (2012) – 13′
altföljt, basklarinett, slagverk, objekt, piano, gitarr, violin, cello

KOMMENTARER OM VERK OCH TONSÄTTARE:

Malin Bångs Turbid Motion (2010) är en musikalisk omtolkning av ljusets skiftningar under dagen, baserat på inspelningar av stadsljud i Stockholm och Paris. ”Jag har skapat en rad musikaliska gester, präglade av olika energinivåer och klangfärger. Precis som en stadsscen förändras av ljus och ljudnivåer, så framträder de musikaliska händelserna ibland genom ett suddigt filter – i lager av röriga (eng. turbid) aktiviteter.”

För Simon Løfflers del resulterade experimentet Nordic Darkness and Light i ett verk där ljuden alstras av elektrisk belysning. Lysrör i olika färger genererar olika ljud, och kopplas till olika pedaler som i sin tur manövreras av tre musiker.
Rei Munikata är född i Yokohama, men bor och verkar idag i Sverige där han delar sitt konstnärskap mellan dirigerandet och komponerandet. Hans kommentar till det nya verket Shjo (2013) lyder såhär:

Polar Light Warning
Sign up at the reception and get a SMS every time the Northern light shows up in or around Kiruna.
1 week – SEK 50
Try out our new pool table…
SEK 100/hour
Please pay at the reception

Thurídur Jónsdóttirs Eyja hör också till projektet Nordic Darkness. Eyja
är det isländska ordet för ”ö”.
”Stycket handlar om mänsklig energi, och om grupptillhörighet: att bilda en sorts ”ö” inom samhället, eller en egen enhet”, skriver Jónsdóttir. ”Vi talar ju exempelvis om individuell eller kollektiv energi. Mörkret kombinerar, pressar samman, förstärker känslighet och intryck… och lyser upp. I mörkret knyts vi samman, och vår energi mångfaldigs… inom utmätt tid, eller psykologisk tid – på insidan eller utsidan – är den fysiskt närvarande, eller bara inbillning? ”

Konserten avslutas med två verk av Malin Bång: i Purfling (2012), för fiol och elektronik, har tonsättaren utgått från de spröda ljud som alstras när en fiolbyggare snickrar ihop ett nytt instrument – och när träd fälls. För Malin Bångs del resulterade arbetet med projektet Nordic Darkness and Light i ett verk för 9 personer, Sophomore Structures of Molten Light, som uruppfördes i Darmstadt under sommaren 2012. Instrumentariet spänner från altflöjt och basklarinett till lion’s roar. Experimentella tekniker som growlljud och fladdertunga förstärks genom att samtliga instrument är uppmickade.

LÄNKAR:

New Directions Festival:
http://www.newdirections.se

Kulturens Hus:
http://www.kulturenshus.com

Malin Bång:
http://www.malinbang.com

Curious Chamber Players:
http://www.curiouschamberplayers.com

Youtube:
http://www.youtube.com/user/CuriousChamber

Facebook:
https://www.facebook.com/pages/Curious-Chamber-Players/163258307109917

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s